Pregled i ispitivanje sredstava rada

Odredbama članka 41. stavka 3. Zakona o zaštiti na radu (Narodne novine, br. 71/14, 118/14, 94/18 i 96/18, u daljnjem tekstu: Zakon) propisano je da je poslodavac obvezan osigurati da sredstva rada i osobna zaštitna oprema u uporabi budu u svakom trenutku sigurni, održavani, prilagođeni za rad i u ispravnom stanju te da se koriste u skladu s pravilima zaštite na radu, tehničkim propisima i uputama proizvođača tako da u vrijeme rada ne ugrožavaju radnike.

Činjenica jest da odredbe članka 42. Zakona nalažu i obvezu poslodavcu provođenje odgovarajućih pregleda i ispitivanja sredstava rada, međutim isto ne znači da sva sredstva rada, pa tako niti sva radna oprema, podliježu obvezi ispitivanja niti da će ministar nadležan za rad takvu obvezu propisivati za sva sredstva rada. U tom kontekstu, a u smislu provedbu odredbi članka 41. stavka 3. Zakona, ključne su upute proizvođača o uporabi i održavanju radne opreme te zapisi održavatelja o redovnom održavanju.

 Sredstvo rada je puno širi pojam od radne opreme te sva sredstva rada ne podliježu pregledu i ispitivanju na način kako je to utvrđeno Pravilnikom o pregledu i ispitivanju radne opreme.

 Strojevi i uređaji svakako su dio radne opreme, ali niti svi strojevi i uređaji (primjerice ručni i ručno mehanizirani alat) ne podliježu obvezi pregleda i ispitivanja prema navedenom Pravilniku. Mišljenje u vezi s tim, nalazi se na sljedećoj poveznici https://uznr.mrms.hr/primjena-odredaba-pravilnika-o-pregledu-i-ispitivanju-radne-opreme/

 Isto tako, jedan dio sredstava rada (primjerice električne i ostale instalacije) podliježe obvezi pregleda i ispitivanja prema drugim propisima donesenim od strane drugih tijela državne uprave (primjerice tijelo nadležno za poslove graditeljstva) i takvi pregledi/ispitivanja nisu predmetom ovlaštenja koja izdaje ovo ministarstvo.

Ručni alati se smatraju radnom opremom, ali ne onom radnom opremom za koju postoji obveza pregleda i ispitivanja na način kako je to uređeno Pravilnikom o pregledu i ispitivanju radne opreme (Narodne novine, br. 16/16 i 120/22).

Zapisnici koji proizlaze iz propisa zaštite na radu i koji se odnose na odgovarajući opseg dobivenog ovlaštenja, sastavljaju se isključivo putem Informacijskog sustava zaštite na radu, na način kako je to određeno odredbama članka 9. Pravilnika o ovlaštenjima za poslove zaštite na radu (Narodne novine, br. 58/22 i 9/24).

Poslodavac može, naročito onaj koji nema dovoljno kompetentnih stručnjaka za ocjenu ispravnosti i održavanja ručnog alata, angažirati ovlaštenu ustanovu da u okviru obavljanja unutarnjeg nadzora (obavljanja poslova zaštite na radu na mjestu rada kod poslodavca) skupnim zapisom obuhvati i prezentira stanje održavanja i ispravnosti u uporabi radne opreme koju čine ručni i ručno mehanizirani alati.

Pri tome treba uzeti u obzir i da radnici kod poslodavca, koji koriste ručni/ručno mehanizirani alat u svom radu, u postupku osposobljavanja radnika za rad na siguran način trebaju biti upoznati s prepoznavanjem neispravnosti ručnog alata i njegovog odstranjivanja iz procesa rada do trenutka dovođenja u ispravno stanje.

Smatramo da ovlaštene osobe, u okviru dobivenog ovlaštenja, ne smiju izdavati zapisnike o pregledu i ispitivanju one radne opreme koja prema odredbama Pravilnika ne podliježe obvezi pregleda i ispitivanja, jer bi time dovodili poslodavca (korisnika usluga) u određenu zabludu. Pregledi i zapisi o tome obavljaju se i sastavljaju u okviru provedbe unutarnjeg nadzora kojeg obavlja stručnjak zaštite na radu, odnosno zapise o tome čine prvenstveno odgovarajući zapisi o održavanju i servisu radne opreme ili ostalih sredstva rada od strane servisera, u smislu odredbi članka 41. stavka 3. Zakona o zaštiti na radu.